lördag 15 augusti 2009

Jag hatar traktorer

Under veckan jag hade hyrbil under semestern har jag kommit fram till att jag har näst intill blivit allergisk mot traktorer, husbilar, husvagnar och långtradare. Minns speciellt när jag satt och körde hem från mina morföräldrar, låg på en smal och slingrig 90-väg. En väldigt naturskön sträcka, och jag hade gott och väl hela vägen för mig själv. Tills jag kom ifatt en långtradare, som körde i typ 40 km/h. Jag rattade ut lite i vägen för att se vad som var orsaken till denna snigelfart. Före tradaren puttrade en Volvo av årsmodell äldre fram med en lika ålderstigen husvagn efter, och framför det ekipaget en ännu äldre traktor, som inte bara stoppade upp trafiken, utan också geggade ner vägbanan med lera och äckelpäckel. Och på grund av vägens konstuktion var det inte tu i tal om att köra om, så jag fick snällt rätta mig i ledet, allt eftersom fler bilar bakom mig förlängde svansen på denna ormlikande kolonn av bilar. I backarna var jag tvungen att växla ner på ettans växel för den gamla traktorn längst fram orkade väl inte riktigt ta sig upp för backen, och det gick verkligen i krypfart. Det hade gått snabbare gå uppför backen, jag hade säkerligen gått om traktorn och hunnit halvvägs hem innan den nått backkrönet. Men väl uppe breddades vägen och blev rak i ett kort avsnitt och sikten blev därmed bättre, så jag sopade i en växel till och körde om, lagom till att vägen smalnade av och blev slingrig igen. Snacka om tur, tänkte jag och tittade med medlidande i innerspegeln på den säkert kilometerslånga bilsvansen efter traktorn, husvagnen och tradaren, då det bara var jag som hunnit om. Lycklig i sinnet gasade jag upp i de nittio igen, och det gick i ett par kilometer innan jag hann fatt nästa stoppkloss. Traktor nummer två. Och inga som helst utsikter att köra om på den kringelkrokiga vägen och den mötande trafiken hade dessutom ökat. Men som tur var svängde den traktorn snart av och det blev fritt fram, innan jag kom in i tätorten, sen blev det motorväg. Halleluja, trakorfritt område! ^^

7 kommentarer:

Åsa sa...

Dom borde minsann bygga speciella vägar för långsamtgående fordon, jag blir helt vansinng när man hamnar bakom en traktor, å särskilt när traktorn har varit ute på åkern å spridit gödsel! UUÄÄÄRRKK!!

Jag va på Madonna på Ullevi den 9 augusti, det va oxå bra som tusan, hade varit kul att se U2 me...en annan gång!

Ha det fint!!

Kram Åsa

MamaMu sa...

Jag hade stannat och plockat lite blåbär en stund och sedan hade lixom bromsklossarna försvunnit ;)
PUZZ!

Sussi sa...

Jag bor utefter en traktortät väg som det dessutom är svårt att köra om på (kringelkrokväg). Håller med.. det finns inget mer irriterande att fastna bakom en traktor. Vi har en hel del p-fickor utefter vägen så man önskade ju att dom kunde stanna till där och släppa förbi den där gigantiska svansen då och då!

Ha en bra dag

Filifjonkan 1 sa...

hahahah Hallelulja,,, Hej Lusen,
ja traktorer är besvärliga har de en gödselspridarvagn efter sig så doftar de dessutom gamla strumpor mil efter mil i kringelkrokarna heheh husvagnar är ju med rätt knepiga att ta sig förbi,Men tycker att de försöker släppa förbi mera nu än förut som väl är. Men vist vore det kalas om de hade egen fil skratt men törs inte tänka på bilskatten då hahaha ,min är idag på 1477 undrar om det skulle räcka med 21477? mer fniss

Truddelutt sa...

Man tycker ju att traktorer (och även husvagnar) kan köra åt sidan när de får långa köer efter sig.

U2 3D var jättebra!! Kändes ibland som om man fick Adams bas... (hm vad heter det nu då där strängarna sitter fast i skruvar?) i huvudet.
Och Bono var bara någon meter ifrån oss. Hihi.
Tycker Strängnäs kan ta hit den filmen. Kan de visa Opera här så kan de väl visa U2 oxå.

Ser fram emot vår u2träff. :)

Kramis

Anne & Zorro sa...

Man undrar ju varför dom inte kan köra åt sidan när de ser att det blir kö!!! Grr...

Halloj förresten, ett tag sedan jag var in och kikade runt, men det ser ju ut som om allt är rätt ok ändå, eller???

Kramis

Hanneles paradis sa...

ingen mat utan traktorer