söndag 25 juli 2010

Sånt här gör mig bara förbaskat ledsen

Igår morse, ett par minuter efter kl fyra vaknade jag med ett ryck, med en känsla av att det var något som inte stämde. Medan det klarnade i huvudet upptäckte jag röklukten. Det brinner! Blev klarvaken direkt och for upp ur sängen. Brinner det hos mig? var första tanken. Men så var ej fallet. I köket kastade jag en bara en hastig blick ut genom köksfönstret - och trodde först att det var mina närsynta ögon och mitt sömndruckna sinne som lurade. Hämtade glasögonen, och mycket riktigt - hela kvarteret var dränkt i tjock rök. Jag stod som fastfrusen ett tag innan jag tågade ut i vardagsrummet och stängde ventilationsluckan i balkongdörren. Stod sen där och glodde ett tag på den bolmande röken. Vad sjutton ska jag göra? Ringa 112? Och säga vad? Det brinner nog nån stans i stan...? Sen hörde jag brandkårens tunga fordon komma dundrande genom stan, så jag återvände till sängen, med dunkande hjärta.

Senare under förmiddagen var jag nere på stan, och rökstanken fanns där överallt. Men jag kunde inte se några spår av någon brand. Försökte lyssna på "snacket på stan", men lyckades inte snappa upp nåt. Men så på eftermiddagen läste jag det här, i lokaltidningen (klicka på länken). Men alltså! För bara knappt en vecka sen var jag och T där och käkade - restaurangen är relativt ny vill jag minnas, det var iallafall första gången vi var där - och maten var supergod, ägarna urtrevliga och stället så himla fint, och vi sa att hit, ska vi gå oftare. Och nu är stället nerbrunnet till grunden. Mållös. Trodde inte att sånt här hände i den här lilla stan. Varför?

1 kommentar:

Soft sa...

Ja du, stor risk finns väl att det är gangsters som försöker ta över som i andra städer men det kan ju oxå vara ett pyromandåd. Hemskt tråkigt och oroande sådant.

Att inget ska få vara ifred.?

Härlig blogg med mycket skoj att läsa har du ialla fall.
Återkommer gärna

Kram Soft