fredag 27 februari 2009

Carpe diem

Mor ringde just och talade om att farmor fått en hjärtinfarkt... Benen bar mig inte, jag bara segnade ner på golvet.

Jag möter akut sjuka varje dag i jobbet. Jag har sett en människa dö. Jag har hittat avlidna människor som gått bort i hemmet. Nyligen hörde jag om en exklasskamrats (sen lågstadiet) far som bara 53 år ung hastigt dött, av en plöstlig hjärtinfarkt.
Det är klart att man blir påverkad, när man jobbar i vården. Döden är på något vis alltid närvarande. Jag vet aldrig hur arbetsdagen kommer att bli, och vad för öden jag kommer att få bemöta. Men på något vis skärmar man av, kapslar in sig och intalar sig själv att - mina nära, de kommer aldrig att bli sjuka. Det där kommer aldrig att hända mig. Jag är odödlig. Och det är väl rätt naturligt, hur skulle det se ut om man gick och oroade sig dagarna i ända för vad som kan ske ens nära i just detta nu? Då skulle man glömma bort att leva.

Ta aldrig någonting för givet.
Jag trodde hittils att jag var duktig på att ta vara på varje dag, för allt det jag mött i jobbet har givit mig både en och två tankeställare om livet, hur skör livslinan det kan vara.
Ta vara på dagen. Ta hand om de dina.

Tack och lov ringde farmor själv till mina föräldrar för en liten stund sedan, redig och talför, och kunde berätta om operationen. Det är ett gott tecken.
Tack.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Usch vad jobbigt. Men att farmor själv ringde tyder precis som du är inne på att allt gått väl ändå! Och visst är vi alldeles för dåliga på att ta till vara på våra liv - tyvärr!
Vi får helt enkelt försöka bättra oss!
Ha det så gott du kan nu!
Kramis

Anonym sa...

Där är du bra mycker mer erfaren än vad jag är. Har aldrig sett en död människa.
Bra att din farmor ha piggnat till. Hemskt att höra att hon hade åkte iväg!
Skickar en bamsekram till dig oxå!
Kraaam!

Anonym sa...

Usch vad tråkigt, men bra att det klarade upp sig!
Ja, man ska ta vara på varje ögonblick, på nuet, man vet aldrig vad framtiden bär med sig...
kramen på dig!

Anonym sa...

*kramar om*

Anonym sa...

Ojoj...va ledsamt, men tur att det gick bra till sist iaf. Man kan nog aldrig förbereda sig på en närståendes död hur mycket man än varit med om...skickar en stor bamsekram!

kram scrollan

Anonym sa...

*krama om, massor*