måndag 20 april 2009

Kung Fu med gardinstång - nya kampsporten

Det finns två saker som jag tycker är så sjukt vansinnigt tråkigt. Det ena är att dammsuga. Oväsendet, och sen den där klumpen som man alltid snubblar på eller drämmer i tån, eller kör över hela foten med. Ajj. Det andra är - tvätta fönstren.
Jag verkligen hatar att tvätta fönster. Jag älskar inte direkt att städa över huvud taget, men just fönstertvätt är nog bland det tråkigaste som finns. Och mina fönster ser därför ut som de gör. Förmodligen tyckte nog den förre hyresgästen innan mig samma sak, för de går inte heller att få helt rena (jag har faktiskt försökt, halvhjärtat visserligen, men, försökt som sagt). Kanske just därför jag har gett upp mina fönster. Rutorna är dessutom lika gamla som huset självt (cirkus 30 år), repiga, dimmiga och fula.

Förra våren var dock en nisse från den lokala fönsterfirman förbi, lejd av hyresvärden, och konstaterade att mina fönster är riktigt kassa, och jag blev lovad nya. Jag såg det gladeligen som ännu en anledning att inte tvätta fönstren, om de ändå ska bytas ut. Det har gått drygt ett år nu, och häromdan damp ett brev ner i brevlådan - fönsterfirman kommer imorgon tisdag!
Så nu har jag farit runt här (jobbade till tre, var åpå kurs till fyra, hem och käkade, drog till gymmet, hem, dusch, mat, och här sitter jag nu) och plockat ner växter (några av dem hade vuxit sig runt och fast i fönsterbläcket) och gardiner (som har setat uppe sedan jag flyttade in... för drygt tre år sedan... en smula dammiga). Gardinen som sitter i vardagsrummet är sådär en tre och en halv, fyra meter lång - den var riktigt spännande att ta ner. Min stackars benjaminfikus fick sig en snyting och var nära att tippa, innan jag lyckades göra en kung fu-inspirerad spark a la Bruce Lee och fångade upp fikusen med foten, medan jag höll jättegardinen med händerna och lirkade den mellan soffan och bokhyllan (aktade teven med nöd och näppe). Himmel, vilken cirkus. Det var en syn, det vill jag lova. Och sen mitt pyttiga kök då. För att fönstergubbarna ska få plats imorn sköt jag bordet mot diskbänken. Kom sen på att jag kommer inte få plats att komma åt varken kylskåpet eller diskbänken imorn bitti. Och omorganisering i köket imorgon bitti kl äckligt tidigt (jobbdag imorn)... Nej. Så det kommer att bli frukost på jobbet imorn. Trött som jag är på morgonen, kommer jag säkert slå mig halv fördärvad på gardinstången som nu ligger på golvet... HOPPAS verkligen att de kommer imorn som de lovat - nog för att jag tycker om lite halvstök "organiserad oordning", men nu ser det ut som flyttstädning här i min lilla etta.
Jaja.
Ska väl ta och knyta min nu (har nämligen inte plats att sitta i soffan och titta på teve, för det står ett par krukväxter där samt ligger en matta, den som legat framför balkongdörrn). Usch, vad jag inte tycker om detta. Och det värsta: nu har jag ingen som helst giltig anledning hädanefter att inte tvätta fönstren när de blir skitiga...
Latmasken har talat.
Go natt.

6 kommentarer:

Truddelutt sa...

Härligt med nya fönster!!! Hoppas det blir självrengörande sådana. :)

Skulle oxå bli överlycklig om de kom och bytte mina fönster. Är inte heller någon större fan av fönstertvättning eftersom jag måste dela på varje fönster. *suckar*
Blir ju itne roligare av att man bor längst ner mot gatan heller. De blir ju skitiga på en gång!!! *muttrar*

Hoppas du får en bra dag på jobbet.
Och att allt är färdigt när du kommer hem. :)
kramis

msA sa...

Vill oxå ha nya fönster, men mest för att jag inte vill tvätta mina. Förresten undrar jag hur de tänkt då de byggde vårt hus. Fönster som inte går att öppna/öppnas utåt?!?! Vansinne!!! Måste vara en karl som konstruerat...

Emelie och Arn sa...

Hoppas dom nya fönstren blev fina!

UnderCover sa...

Har du sett KungFu Panda? Om inte så gör det. I just love it!
Och du kanske kan lära dej nå'ra knep till nästa gång det ska bytas fönster :o)

Mor sa...

Jag vet ju hur det gick *pussar*

Anne sa...

Äsch vad tarvligt av dom att sno anledningen till "icke-fönstertvätt" men å andra sidan får du rena fönster och det håller väl.... jo men några år borde det väl vara va??? :)
Ha det gott!